Projekt 365/Dagens bild 2010
Bild 213-243 / Augusti

Bild 243: Tisdag 31 Augusti Kl 17:54
Min systemkamera är inlämnad igen som reklamation på rengöringen jag inte blev nöjd med. Så nu fotar jag med reservkameran och leker igen med den vridbara skärmen och grodperspektiv . Men det är inte lika mycket vidvinkel på den så det är svårt att få med båda hundarna som inte är sådär jätte samarbetsvilliga utan undrar nog mest vad matte håller på med... Solsken och blå himmel i alla fall på årets sista sommardag!?

Bild 242: Måndag 30 Augusti Kl 13:47
Jag åker till Skogstorp för att uträtta ett par ärenden och hundarna får följa med så vi går en promenad där som omväxling. Vi avslutar rundan i Rosenforsparken där jag fotar lite, det småregnar till o från och känns lite höstigt. Semestern är slut men har ledigt några dagar till innan mitt första pass.

Bild 241: Söndag 29 Augusti Kl 17:03
Växlande väder med regn på förmidda´n men sen tittar solen fram en liten stund och som vanligt är det tacksamt att fotografera insekter då i brist på annat när fantasin tryter... till kvällen börjar det regna ännu mer.

Bild 240: Lördag 28 Augusti Kl 18:12
Vackert väder då jag fortsätter att "pyssla ikapp" hemma, men det blir inget annat fotat än några halvdana bilder under en liten kvällspromenad med hundarna. grannhunden fick vi med på köpet.

Bild 239: Fredag 27 Augusti Kl 18:28
Vad jag har förstått har det varit ganska växlande väder här hermma, medans vi varit borta, med en hel del regn och gräset har frodats så idag ägnas dagen åt trädgårdsarbete då det är uppehåll och en del sol också, ca 16 grader som varmast men till kvällen kryper det ner under 10 grader.

Bild 238: Torsdag 26 Augusti Kl 14:03
Det är alltid kul att se hur mycket kycklingarna har växt och utvecklats när man varit hemifrån ett tag. En har dött och fem nya har kläckts, den här tuppkycklingen är lite sen i utvecklingen och har inte fått sina stjärtfjädrar än så han ser roligt rumphuggen ut ;-) Men fint tecknat och väldigt söt tycker jag...

Bild 237: Onsdag 25 Augusti Kl 17:01
Ösregnet fortsätter runt Östersund där vi har övernattat men nu är det bara transportsträcka hem så det känns ju inte som det gör så mycket då vi i det stora hela haft övervägande ganska fint väder under resan. När vi kommer till Dalarna börjar molnen spricka upp lite och regnet övergår till mindre skurar. Vi stannar och äter och rastar en sista gång i Avesta vid den jättelika dalahästen som får bli sista turistbilden för den här 20 dagar långa resan på 626 mil.

Bild 236: Tisdag 24 Augusti Kl 15:32
Tredje dagen med lite trist väder men ändå uppehåll och skapligt varmt första halvan av dagen då vi stannar i norska Sørdal och sitter på en uteservering och äter pizzabuffé som våra sista norska 200 kr precis räcker till. Sen åker vi E14 över gränsen till Sverige via Storlien och Åre och då börjar det riktigt busväder med mängder av regn resten av kvällen.

Bild 235: Måndag 23 Augusti Kl 13:23
Ännu en grå dag som börjar med punktering på husvagnen... Vi trodde vi skulle nå Mo i Rana igår men pga tidsödande bilfärjor blev det inte förrän idag (efter att vi först stannat vid Grønsvik kustfort från andra världskriget). Det är regnar så det inbjuder inte till att utforska stan något närmare utan det blir bara några bilder från bilfönstret när vi närmar oss, sen uträttar vi ett par ärenden, rastar hundar och åker E6 vidare söderut.

Bild 234: Söndag 22 Augusti Kl 15:24
Gråväder idag med regn. Innan vi lämnar Bodø gör vi ett besök i flygmuséet och sen väljer vi turistväg 17 söderut utmed havet. På en sten får sambon syn på en stor rovfågel, vi stannar och jag lyckas komma ganska nära, trots att jag har hundarna i släptåg. Läser i en turistbroshyr att det anordnas havsörnssafaris i området vilka vi sett tidigare längre norrut men inte kommit så nära men blir osäker på om detta är havsörn... trodde dom var mörkare, en ungfågel kanske? Får titta i fågelboken när vi kommer hem. Mer om dagen under Foto-teman/EFIT.

Bild 233: Lördag 21 Augusti Kl 23:11
Det blir inte så mycket fotat idag... Igår kunde vi i alla fall konstatera att genvägar med färjor inte spar nån tid och definitivt inte pengar då en kortare rutt kostar runt 200 Nkr. Men idag hade vi inget val när vi fortsatte söderut från Narvik och dessutom hade vi oturen att färjan la ut precis när vi kom ner till hamnen så vi fick vänta över en timme på nästa... Varmaste dagen hittills så vi tar in på camping i Bodø i god tid så vi hinner grilla och njuta av kvällsolen med läge ut mot havet, här är utsikten bakåt från husvagnen.

Bild 232: Fredag 20 Augusti Kl 17:30
Idag är det två veckor sen vi åkte hemifrån och idag vänder vi söderut igen och börjar åka hemåt, tycker det känns som vi är riktigt långt söderut när vi kommer till Narvik där vi här står och speglar oss i ett fjälliknande konstverk. Idag blåser det mindre än det har gjort sen vi lämnade Sverige och då blir det också genast varmare, närmare 20 grader i solen.

Bild 231: Torsdag 19 Augusti Kl 18:49
En dag som börjar med att vi ser tre havsörnar vid berget där vi har parkerat för natten och avslutas med en valsafari här i Andenes, Västerålen, för min del medans sambon står över. Båtturerna skulle börjat redan på morgonen men har blivit inställda fyra dagar pga av blåst som äntligen avtar något till kvällen så alla som väntat kommer iväg. Men det gungar ordentligt ändå och många, inklusive jag blir sjösjuka men med spypåsen i ena handen och kameran i den andra blir det några halvdana bilder på några stjärtfenor. Med facit i hand hade jag hellre avstått hela "spektaklet" som nu bara var ett plötsligt infall när tillfället dök upp...

Bild 230: Onsdag 18 Augusti Kl 13:35
Ännu en härlig dag i Lofoten då vi åker allra längst söderut till Å för att sen fortsätta norrut igen. Vi gör några stopp längs vägen bl.a vid dom många utsiktspunkerna där man får vackra vyer och jag fotar förstås. Sen blir det ganska många mil i bilen, närmare bestämt 38, innan vi gör läger i Andenes längs norrut i Västerålen där vi tänker besöka Valcentret imorgon. Betydligt kallare när vi kommer norrut igen, 7-8 grader på kvällen.

Bild 229: Tisdag 17 Augusti Kl 20:05
Igår lämnade vi Finland igen och åkte tillbaka till norska sidan och idag på resans tolfte dag kommer vi till Lofoten. Det har blvit något varmare, ca 14 grader och solen skiner från en nästan klarblå himmel och det är fantastiskt vackert. Vi tar in på en liten camping i Ramberg som ligger nästan längst ut mot spetsen. Vi går en kvällspromenad med hundarna på sandstranden omgivna av berg för att sen lyxa till det med lite kvällsmat på restaurangen som hör till campingen.

Bild 228: Måndag 16 Augusti Kl 14:30
Idag tar vi båten från Kilpisjärvi och går sen dom 3 sista kilometrarna ut till treriksröset. Strålande vackert väder, även om det ser ganska molnigt ut över dom snötäckta bergen, men friska vindar och bara några få plusgrader. Det blir några snabba bilder där och sen en rask promenad tillbaka till båten som bara väntar 2 timmar, annars får man ta vandringsleden på 12 km istället... Det kalaset gick på 200 kr per person men hundarna fick åka gratis ;-)

Bild 227: Söndag 15 Augusti Kl 20:27
Regnet har smattrat på husvagnstaket hela natten och fortsätter hela dagen med bara korta uppehåll då solen tittar fram och skapar en mängd vackra regnbågar mellan bergen på vår väg till Tromsö. Vi går en promenad och tittar på stan trots att allt är stäng en söndag och det är svinkallt hela dan med temperaturer på bara 3-8 grader. Vi fortsätter över gränsen till finska Kilpisjärvi där vi tar in på camping och eldar och grillar i grillkåtan och får sen sällskap av ett finsk par som säger att det är bättre väder på väg mot norra Norge....

Bild 226: Lördag 14 Augusti Kl 09:59
Innan vi lämnar Hammerfest åker vi in till stan för att få ordning på mitt mobila bredband, ett ärende som dom inte kan hjälpa mig med där men det löser sig senare under dagen då vi kommer till Alta som är nordnorges största stad. Dagen börjar med strålande vackert väder, jag passar på att föreviga Hammerfest vackra kyrka som är av samma årgång som jag, som mest blir det nästan 20 grader men under dagen slår det om till regn.

Bild 225: Fredag 13 Augusti Kl 13:04
Vi lämnar Nordkap och börjar åka söderut och med tanke på fredagen den 13:e och alla renar som helt orädda går mitt på vägarna är det rena ;-) undret att man inte kör på nån, dom flyttar sig knappt utan bilarna får snällt åka slalom emellan... Fortsatt ganska vackert och blåsig väder men bara 6-7 grader uppe på Nordkap men 12-13 grader när man kommer ner en bit, vi åker ca 20 mil och stannar för natten i Hammerfest.

Bild 224: Torsdag 12 Augusti Kl 11:24
Idag åker vi dom sista kilometrarna till infarten till själva Nordkaps klippan där inträdet är 235 NKr/pers och gäller 48 timmar. Vi gör som alla andra och ställer upp oss framför monumentet på den yttersta klippan och tar ett foto med kameran på stativ och självutlösare. Vi har tur med vädret och det är mestadels soligt men blåser förstås kallt som alltid, vi stannar kvar över natten och gör läger på platån bland många andra, men ändå långt ifrån fullt som under högsäsong. Totalt har vi åkt 236 mil sen vi for hemmifrån.

Bild 223: Onsdag 11 Augusti Kl 13:48
Vi närmar oss Nordkap på slingrande vägar genom storslagen natur med totalt 5 tunnlar genom enorma berg (se pilen där tunneln går in) och den längsta, Nordkapstunneln, som är 6870 m och går 212 m under havet då Nordkap ligger på en ö, Magerøja. När vi når fram till världens nordligaste camping, Kirkeporten i Skarsvåg, har vädret slagit om till regn och isande vindar men under kvällen växlar det om flera gånger till. 13 km kvar till Nordkap.

Bild 222: Tisdag 10 Augusti Kl 11:48
Femte dagen börjar med gråväder men sen spricker det upp och blir riktigt vackert men ändå inte mer än ca 12 grader som mest. Vi åker ut mot Varangerfjorden för att spana på fåglar men ser mest måsfåglar och några korpar, fåren går fritt och verkar helt oberörda av människor men blir lite mer vaksamma när vi kommer med hundar. Sen fortsätter vi resan över vacker bergig natur, på slingrande vägar, där vi ser flockar med hundratals, kanske tusentals renar.

Bild 221: Måndag 9 Augusti Kl 15:56
Dag 4 på resan når vi Kirkenes och gör även en avstickare ut till ryska gränsen 13 km bort. Det är mestadels uppehåll under dagen men från ishavet blåser isande kalla vindar och det är bara 11 grader medans vi går en promenad med hundarna och tittar på stan och tar några bilder. Inte så många mil i bilen idag utan vi tar tidigt in på camping och tillbringar kvällen i husvagnen med värmeljus medans regnet strilar ner.

Bild 220: Söndag 8 Augusti Kl 13:33
Idag åker vi över på finska sidan och följer E75 mot norska Kirkenes nära ryska gränsen. Strax innan Rovaniemi ser vi dom första renarna utmed vägen, och inte vilka renar som helst utan 5-6 stycken stora härkar (?) med helt enorma horn! Strax efter Rovaniemi stannar vi till vid polcirkeln och turistcenter för tomteland där det är jul året runt... Där kommer åskan med regn som fortsätter hela kvällen tills vi stannar för natten utanför finska Ivalo efter en del strul med tankning då automaterna inte godkände våra VISA-kort.

Bild 219: Lördag 7 Augusti Kl 08:51
Höga kusten bron, en vacker bro, som tål att fotas fler gånger och det blir helt oilka bilder med olika väder och vinklar... Dagen börjar med dimma som snabbt lättar och ger ännu en dag med litre drygt 20 grader och mestadels sol. Vi fortsätter norrut med paus i Piteå där vi äter på Paltzerian och tittar på gammelstan och senare tar vi in på Seskarö camping utanför Haparanda. Lite mer i min fotoblogg.

Bild 218: Fredag 6 Augusti Kl 21:06
Då är vi på väg på vår resa norrut med sikte på Nordkap... Vi kom inte iväg förrän vid lunchtid och har avverkat ca 50 mil så första nattstoppet blir vid Höga Kusten bron där vi rastar hundar, fotar och kvällsmyser lite i husvagnen. Får väl se hur det blir med uppkopplingen under resans gång, kommer jag inte åt hemsidan kanske jag åtminstone kommer åt min fotoblogg vid nåt tillfälle.

Bild 217: Torsdag 5 Augusti Kl 16:12
Dagen innan avfärd är allting lite upponer... husvagnen packas och samtidigt ska hemmet städas och när jag går ut för att skaka en matta sitter den här vårtbitaren på bordsbenet på trädgårdsmöblerna, men nu blir det nog inga macro-bilder på ett tag då det objektivet får stanna hemma.

Bild 216: Onsdag 4 Augusti Kl 19:45
Min tredje semesterdag börjar med lätt regn men framåt da´n tittar solen fram och det blir en fin eftermiddag/kväll som ägnas åt gräskippning och diverse andra förberedelser inför bilsemestern. På en liten kvällsrunda med hundarna ser jag en rovfågel jaga över fältet vid våran väg men tyvärr är den lite för långt bort för att det ska bli några riktigt bra bilder.

Bild 215: Tisdag 3 Augusti Kl 18:29
Lovisa fyllde 9 år den 29:e och med mycket annat i huvet inför semestern glömde jag alldeles bort det och kom inte på det förrän idag! Men jag reparerar skadan med att köpa med mig tuggben när jag är och handlar och dagen till ära får hon sitta modell i väntan på godis ;-).

Bild 214: Måndag 2 Augusti Kl 20:04
Jakten på småkryp fortsätter, det kan man väl inte få för mycket av ;-), inte på bild i alla fall, däremot IRL, t.ex mygg och andra som som sticks! Mera "vanliga" bilder från denna min första semesterdag finns under "Foto-teman/EFIT".

Bild 213: Söndag 1 Augusti Kl 18:43
Tur att man slipper betala för framkallningen av film när man tar hundratals bilder på flugor, varav dessutom dom flesta blir skräp... Men en sån här har jag nog aldrig sett förut! Helt orange och pytteliten, den sitter på ett staket av gunnebo-typ så det man ser är metalltråden så flugan var alltså bara några få millimeter.