Projekt 365/Dagens bild 2009
Bild 213-243 / Augusti

Bild 243: Måndag 31 Augusti Kl 12:44
Ute på cykeltur längs en skogsväg med Alfons, Lovisa har ont i tassen/tån och fick stanna hemma och vila efter att vi först varit ute på en kortare lugn promenad.

Bild 242: Söndag 30 Augusti Kl 16:05
Mestadels soligt och ca 20 grader under dagen men på eftermidda´n kommer det lite regn och så lite sol igen som ger en vacker regnbåge.

Bild 241: Lördag 29 Augusti Kl 12:54
Båtbild idag med... men det här blir den sista då vi lämnar Åland och åker med Eckerölinjen till Grisslehamn. 12 dagar och totalt 270 mil med bil blev det och många båtresor. På vägen hämtar vi hem Alfons som inte kunde följa med då han inte är rabiesvaccinerad, (fast det var ingen som kollade Lovisas hundpass heller).

Bild 240: Fredag 28 Augusti Kl 06:56
Stiger upp strax före sju för att hinna ner och knäppa några bilder vid bryggan i Sandviks gästhamn (fotat vid ungefär samma ställe som igår) vid campingen på Kökar innan vi åker vidare med morgonfärjan till Föglö och sen ytterligare en färja till "stora" Åland. Tar in på camping i Mariehamn och tillbringar kvällen på en restaurangbåt dit även hunden fick följa med ut på däck. Mestadels mulet men ganska varmt, regn till natten.

Bild 239: Torsdag 27 Augusti Kl 21:50
Nu är vi i Ålands skärgård igen efter att tagit färjan via södra linjen från Galtby (söder om Åbo) till Kökar där vi tar in på en liten fin camping med klipphällar ner mot havet och ett båtvrak uppställt vid receptionen som bara var en röd liten bod. Lagom när vi kommer till ön blir det solsken efter en mulen och lite regnig dag och vi får en fin kväll.

Bild 238: Onsdag 26 Augusti Kl 14:02
På resan söderut kommer vi till Vasa där vi åker över Replotbron som leder ut i Kvarken (också Unescos världsarv), den smalaste delen mellan Sverige och Finland där kortaste biten från sista utposterna bara är 25 mil och en gång var bilväg på vintrarna. Mulet idag och senare under eftermiddagen börjar det ösregna vilket håller i sig hela kvällen så vi kör tills det är läggdags och stannar bara på en rastficka utmed vägen.

Bild 237: Tisdag 25 Augusti Kl 15:11
Vi har lämnat släktens hemtrakter och åker söderut genom Finland. Gårdagen var kylig med höstkänsla, men idag är det sensommarvärme igen. Här åker vi igenom Kokkolas gamla stad, se mer om idag under dagens EFIT under foto-teman.

Bild 236: Måndag 24 Augusti Kl 10:05
Börjar dagen med att fota i mormors stuga i Vihanti där vi bor i husvagnen på granntomten där mormors bröder hade sin stuga. Ett gammalt fotografi från början av 60-talet med mormor längst till vänster och så bröderna och en syster. Totalt var dom sju syskon och hela familjen bodde i stugan som då bara bestod av en enda kammare. Sen åker vi mot Uleåborg och Ukuranperä där farmor och farfar har sina rötter och där släktnamnet kommer ifrån.

Bild 235: Söndag 23 Augusti Kl 14:50
Idag besöker vi bl.a mormors grav och sen fortsätter vi att utforska mina rötter på pappas sida och åker till den finska byn där han föddes och där huset en gång stod. Här är fabriken i Ruuki där han jobbade nån period i slutet på 50-talet med bl.a tegelbränning. Numera verkar det inhysa adminastriva lokaler för brandkåren.

Bild 234: Lördag 22 Augusti Kl 19:24
Huvudmålet på resan är kusinträffen (pappas sida) i Salonen/Ruuki, här är vi alla 14 kusiner som var med, 3 saknas (och 4 är inte kvar i livet). Totalt var vi drygt 40 personer på festen med en del kusinbarn, respektive, mina föräldrar etc som också deltog. Så för en gångs skull är det inte jag själv som tagit bilden utan en av dom övriga deltagarna som fick sköta min kamera åt mig (jag sitter längst till höger i bild).

Bild 233: Fredag 21 Augusti Kl 17:34
Sol och 20 grader hela dagen men idag blir det mycket tid i bilen då målet är mormors gamla stuga i Vihanti (några mil från Uleåborg) dit det är närmare 50 mil norrut från Pori. Väl framme väntar övriga familjen med kaffe och tårta. Kvällen avslutas i äkta gammal vedeldad finsk bastu.

Bild 232: Torsdag 20 Augusti Kl 20:21
Kall morgon med bara ca 5 grader och tidig uppstigning för att åka med färjan 6:45 från Kumlinge till Brändö och några timmar senare sista färjan med Ålandstrafiken över till finska Kuustavi. Vi följer kustvägen till Rauma där vi gör ett besök i gamla delen som hör till Unescos världsarv. Dagen slutar vi med ett läger i solnedgången utanför finska Pori (Björneborg) längst ut i havsbandet.

Bild 231: Onsdag 19 Augusti Kl 09:58
På väg med färjan, Norra linjen, från Vårdö ännu en bit ut i den Åländska skärgården till Kumlinge, Snäckö och Seglinge där vi vandrar lite och sen tillbaka till Snäckö och en liten camping (Ledholms) där vi grillar och får några sköna timmar i strålande solsken efter en dag med växlande molnighet, men uppehåll.

Bild 230: Tisdag 18 Augusti Kl 09:41
Vi har lämnat Eckerö och är nu i Mariehamn där vi besöker Pommern som är världens enda i sitt slag bevarade 4-mastade fraktsegelfartyg, byggt 1903. Det trafikerade bl.a Mariehamn-Australien, fascinerande! Vi äter lunch ute, besöker Kastellholms medeltida slott, ruinerna efter Bomersunds fästning och åker vidare till Vårdö för nytt nattläger. Blandat väder men det mesta regnet kommer just när vi sitter i i bilen. (Även en bild under tisdagstemat från idag).

Bild 229: Måndag 17 Augusti Kl 19:53
Nu är vi på Åland efter två timmars färjeresa från Grissleham till Eckerö där vi tagit in på Käringsunds camping och går en liten kvällsrunda utmed havet. En del mörka moln och några regnstänk får vi och lite mer rejält regn senare under natten.

Bild 228: Söndag 16 Augusti Kl 13:20
Har varken tid eller inspiration att springa runt och fota idag så det blir bara en snabb bild på bil och husvagn som packas inför morgondagens avfärd. Kommer att uppdatera här i möjligaste mån under resans gång...

Bild 227: Lördag 15 Augusti Kl 13:07
Hela veckan har ägnats åt sysslor som man vill ha gjort innan vi åker iväg på semester. Målat staket, gjort rent åt hönsen, badat hundar, städat o tvättat bil o husvagn, klippt gräs etc. Igår tvättade jag en mc och skulle köra den torr och hamnade i dagens enda högst lokala regnskur (hemma kom det inget alls)! Idag tvättade jag mc nr 2, körde den torr och nu är dom inställda t.v.

Bild 226: Fredag 14 Augusti Kl 12:15
Det börjar mogna på fälten och tröskningen är igång så man får väl säga att det går mot sensommar. Veckans väder har varit lite ostadigare med några eftermiddagsskurar och lite svalare. Men vad är det jag har fotat? Råg eller korn, kan aldrig lära mig skillnaden...

Bild 225: Torsdag 13 Augusti Kl 10:09
Problemet med kråkorna som tog kycklingar i början av sommaren löste sig och nu kan dom små gå ute fritt igen med dom stora hönsen. Men den lilla söta rödbruna (bild som nykläckt på senaste EFIT-dagen) växer inte som dom andra och är inte riktigt pigg. Men den gör så gott den kan för att hänga med så jag har inte riktigt hjärta att ta bort den än, avvaktar lite...

Bild 224: Onsdag 12 Augusti Kl 12:31
Inget ovanligt i att jag kryper runt i skogen och fotar småkryp, det som är betydligt mer ovanligt som jag gjort i skogen idag är att jag plockat blåbär.

Bild 223: Tisdag 11 Augusti Kl 12:49
En liten detaljstudie av ångbåten Gerda som ligger kvar i hemmahamn efter Näshultadagen som var i lördags, då finns alltid Gerda på plats för en tur på sjön.

Bild 222: Måndag 10 Augusti Kl 18:55
Samma vy som jag fotade den 4/1 men ca 40 grader varmare nu än då... Ändå är det mulet och något svalare än igår och det kommer även några regnstänk under kvällen.

Bild 221: Söndag 9 Augusti Kl 09:30
Efter en trevlig kväll och en natt i tält börjar det bli dags att packa ihop för hemfärden från Virserum. Riktigt fint och varmt mc-väder idag också, även om den här mannens utstyrsel kan få en att tro nåt annat ;-). Totalt har vi avverkat ca 64 mil på två dagar, varav hemresan något längre pga annat vägval på mindre vägar.

Bild 220: Lördag 8 Augusti Kl 17:26
Vi är i småländska Virserum på 32:a upplagan av Britannia rallyt, en träff för Engelska mc:n. I bakgrunden träffens äldsta Triumph 500cc från 1925 och i förgrunden en... en glad typ, okänd årgång ;-).

Bild 219: Fredag 7 Augusti Kl 20:24
Ännu en varm semesterdag lik dom andra i veckan, hundpromenad med dopp i sjön, lite trädgårdsarbete, måla staket, grilla och på kvällen går jag ut med kameran och letar efter roliga småkryp men hittar inte mycket annat än olika sorts flugor.

Bild 218: Tordag 6 Augusti Kl 14:01
Semestervädret kan man inte klaga på, nästan 25 grader, och jag åker med hundarna till ett gammalt kalkbrott några mil bort. Några ungdomar lämnar stället efter en stund, och vi blir ensamma och njuter av det klara vattnet. Sen börjar det dra in lite moln på himlen och vi packar ihop och går vi längs kanten tillbaka mot bilen. Läs mer i min blogg.

Bild 217: Onsdag 5 Augusti Kl 21:26
Inspirerad av många positiva kommentarer på en av mina snäckor som jag fotade i lördags och lagt upp en bild på fotosidan.se går jag ut igen för att försöka mig på några nya bilder. Men ikväll är dom inte lika aktiva så resultatet blir väl sådär...

Bild 216: Tisdag 4 Augusti Kl 13:22
Dags att besikta bilen, inte en enda anmärkning bara ett litet påpekande att det kärvar lite för att ta bort dragkroken. Tack snälla besiktningsman, jag vidarebefodrar påpekningen till mannen där hemma!

Bild 215: Måndag 3 Augusti Kl 03:18
Äntligen på väg hem från sista arbetspasset före semestern! Nu är det inte ljust längre den här tiden på dygnet och jag passar på att ta några nattbilder mot faktoriholmen där skjortorna som hängdes upp i form av en båt inför 350-årsfirandet, hänger kvar.

Bild 214: Söndag 2 Augusti Kl 11:59
Går förbi hagen med dom stora hereford kossorna som går med sina kalvar och tjuren själv är också med i flocken, han blänger på mig och petar sig ogenerat i näsan...

Bild 213: Lördag 1 Augusti Kl 21:33
Provar lite olika riktningar på blixten när jag fotar snäckorna vid dammen, en annan variant och fler bilder från idag finns under Foto-teman/dagens EFIT.